Посадова інструкція
Учителя
1.Загальні положення
1.1. Ця посадова
інструкція розроблена на основі тарифно-кваліфікаційної характеристики
вчителя.
Під час розробки
Інструкції враховано рекомендації з організації служби охорони праці в
освітніх закладах системи Міністерства освіти України.
Ця інструкція є
типовою, її дія поширюється на всіх учителів школи, на її основі можуть бути
розроблені аналогічні інструкції для вчителів, які ведуть окремі предмети, або
вчителів початкової школи.
1.2. Вчитель
призначається на посаду і звільняється з неї директором школи.
1.3. Вчитель повинен
мати повну або базову вищу педагогічну освіту (без вимог до стажу педагогічної
роботи).
1.4. Вчитель
підпорядковується безпосередньо заступнику директора школи з
навчально-виховної роботи.
1.5. Вчителеві
безпосередньо підпорядковується лаборант (якщо вчитель виконує обов'язки
завідувача кабінету).
1.6. У своїй
діяльності вчитель керується Конституцією і законами України, Указами
Президента України, рішеннями Кабінету Міністрів України і органів управління
освітою всіх рівнів з питань освіти і виховання учнів; правилами і нормами
охорони праці, техніки безпеки і пожежної безпеки, а також Статутом і
локальними правовими актами школи (в тому числі Правилами внутрішнього
трудового розпорядку, наказами і розпорядженнями директора, цією Інструкцією),
трудовим договором (контрактом).
Вчитель дотримується положень Конвенції про права дитини.
2.Функції
Основними напрямами
діяльності вчителя є:
2.1. Навчання і
виховання учнів з урахуванням специфіки навчального предмета і віку школярів.
2.2. Стимулювання
соціалізації учнів, формування в них загальної культури забезпечення свідомого
вибору ними професії та формування готовності до функціонування в ринкових
умовах.
2.3. Забезпечення
дотримання норм і правил техніки безпеки в навчальному закладі.
3. Посадові обов'язки
Вчитель виконує такі
посадові обов'язки:
3.1. Здійснює навчання і виховання учнів із
урахуванням специфіки навчального предмета, проводить уроки й інші навчальні
заняття в закріплених за ним класах згідно з розподілом навчального
навантаження, забезпечує під час занять належний порядок і дисципліну.
3.2. Реалізує
прийняті в школі освітні програми відповідно до навчального плану, власного
поурочного плану і розкладу занять; використовує при цьому різноманітні
прийоми, методи й засоби навчання.
3.3. Забезпечує
рівень підготовки учнів, який відповідає вимогам державного освітнього
стандарту.
3.4. Виконує правила
і дотримується норм охорони праці, техніки безпеки і протипожежного захисту,
забезпечує охорону життя і здоров'я учнів під час навчального процесу.
3.5. Оперативно
повідомляє керівників школи про кожен нещасний випадок, вживає заходів щодо
надання першої долікарської допомоги.
3.6. Вносить
пропозиції щодо покращення і оздоровлення умов здійснення навчального процесу,
а також доводить до відома завідувача кабінету, адміністрації про всі недоліки
в забезпеченні навчального процесу, які знижують працездатність учнів.
3.7. Проводить
інструктаж учнів з правил безпеки праці під час навчальних занять з
обов'язковою реєстрацією в класному журналі чи журналі реєстрації інструктажів.
3.8. Організовує
вивчення учнями правил охорони праці.
3.9. Здійснює
контроль за дотриманням правил (інструкції) з охорони праці.
3.10. Веде в
установленому порядку класну документацію, здійснює поточний контроль за
відвідуванням і успішністю учнів за прийнятою в школі системою, виставляє
оцінки в класний журнал і щоденник учня, своєчасно подає адміністрації школи
звітні дані.
3.11. Бере участь у встановленому порядку в
підсумковій атестації учнів.
3.12. Допускає у
визначеному порядку на заняття представників адміністрації школи з метою
контролювання й оцінювання своєї діяльності.
3.13. Заміняє на
уроках тимчасово відсутніх вчителів згідно з розпорядженням заступника
директора школи з навчально-виховної роботи.
3.14. Дотримується
Статуту і Правил внутрішнього трудового розпорядку школи, інших локальних
правових актів школи.
3.15. Створює умови
для дотримання законних прав і свобод учнів.
3.16. Готується до проведення
занять, систематично підвищує свою професійну кваліфікацію, бере участь у
діяльності методичного об'єднання та інших формах методичної роботи, які
прийняті в школі.
3.17. Бере участь у роботі педагогічної ради школи
і нарадах, які проводяться адміністрацією школи.
3.18. Чергує по школі відповідно до графіку
чергувань на перервах між заняттями, а також за 20 хв до початку і протягом 20
хв після закінчення занять.
3.19. Підтримує
постійний зв'язок з батьками учнів (особами, які їх замінюють).
3.20. Проходить
періодичне медичне обстеження.
3.21. Дотримується
етичних норм поведінки, які відповідають громадському статусу вчителя, в
школі, побуті, в громадських місцях.
3.22. У випадку
виконання обов'язків завідувача кабінету:
— організовує
поповнення кабінету обладнанням, приладами та іншими матеріалами, приймає
матеріальні цінності (крім меблів) під відповідальність на збереження на
підставі відповідних документів, забезпечує зберігання підзвітного майна, бере
участь в інвентаризації та списуванні майна кабінету;
— розробляє і
періодично переглядає (не менш як один раз на 5 років) інструкції з охорони
праці, подає їх на затвердження директору;
— контролює
обладнання навчального кабінету протипожежним інвентарем, медичними та
індивідуальними засобами захисту, а також наочною агітацією з питань
забезпечення безпеки життєдіяльності;
— проводить
інструктаж з охорони праці учнів з обов'язковою реєстрацією в класному журналі
чи журналі визначеного зразка або організовує його проведення іншими
педагогами;
— не допускає
проведення занять, пов'язаних із небезпекою для життя і здоров'я учнів і
працівників школи, з повідомленням про це заступника директора з
навчально-виховної роботи;
— вносить пропозиції
щодо покращення умов праці і навчання для включення їх в угоду з охорони праці.
4.Права
Вчитель має право на:
4.1. Участь в
управлінні школою в порядку, передбаченому Статутом школи.
4.2. Захист
професійної честі й гідності.
4.3. Ознайомлення зі
скаргами та іншими документами, які містять оцінку його діяльності, надання
відповідних пояснень.
4.4. Захист своїх
інтересів самостійно і/чи через посередника, в тому числі адвоката, у випадку
дисциплінарного розслідування, пов'язаного з порушенням вчителем норм
професійної етики.
4.5. Конфіденційність
дисциплінарного (службового) розслідування, за винятком випадків, передбачених
законом.
4.6. Вільний вибір і
використання методик навчання й виховання, навчальних посібників і матеріалів,
підручників, методик оцінювання знань учнів.
4.7. Підвищення своєї
кваліфікації.
4.8. Проходження
атестації на добровільній основі на відповідну кваліфікаційну категорію.
4.9. Давання учням
під час занять і перерв обов'язкових для виконання розпоряджень, які
стосуються організації занять і дотримання дисципліни, притягнення учнів до
дисциплінарної відповідальності у випадках, передбачених Статутом і Правилами
внутрішнього розпорядку школи.
5.Відповідальність
5.1. У визначеному
законодавством України порядку вчитель несе відповідальність за:
— реалізацію в повному
обсязі навчальних програм відповідно до навчального плану і розкладу занять;
— збереження життя і
здоров'я учнів під час навчального процесу;
— дотримання прав і
свобод учнів.
5.2. За невиконання чи неналежне
виконання без поважних причин Статуту і Правил внутрішнього трудового
розпорядку школи, законних розпоряджень директора школи та інших локальних нормативних
актів, посадових обов'язків, встановлених цією Інструкцією, вчитель несе
дисциплінарну відповідальність у порядку, визначеному трудовим законодавством.
5.3. За застосування,
в тому числі одноразове, методів виховання, пов'язаних з фізичним і/чи
психічним насиллям над особистістю учня, а також скоєння іншого аморального
вчинку вчитель може бути звільнений з посади відповідно до трудового законодавства
і Закону України «Про освіту».
5.4. За завдані школі
чи учасникам навчального процесу у зв'язку з виконанням (невиконанням) своїх
посадових обов'язків збитки учитель несе матеріальну відповідальність в порядку
і в межах, визначених трудовим і/чи цивільним законодавством.
6. Взаємовідносини
(зв'язки за посадою)
Учитель:
6.1. Працює в режимі
виконання встановленого йому навчального навантаження відповідно до розкладу
навчальних занять, бере участь в обов'язкових планових загальношкільних
заходах, самостійно планує діяльність, яка визначена його посадовими обов'язками.
6.2. У період
канікул, які не збігаються з відпусткою, залучається адміністрацією школи до
педагогічної, методичної чи організаційної роботи в межах часу, який не
перевищує навчального навантаження до початку канікул. Графік роботи вчителя
під час канікул затверджується наказом директора школи.
6.3. Замінює в
установленому порядку тимчасово відсутніх вчителів на умовах погодинної оплати
і згідно з тарифікацією (залежно від тривалості заміни).
6.4. Замінюється на
період тимчасової відсутності вчителями тієї ж спеціальності чи вчителями, які
мають відставання з навчального плану у викладанні предмета в цьому класі.
6.5. Одержує від
адміністрації школи матеріали нормативно-правового і організаційно-методичного
характеру, ознайомлюється з відповідними документами.
6.6. Систематично обмінюється інформацією з питань, які належать до його компетенції, з адміністрацією і педагогічними працівниками школи.
Розроблено:
Заступником
директора
з
навчально-виховної роботи _______ ____________________
Погоджено:
Заступником
директора,
який відповідає
за організацію
роботи з безпеки
життєдіяльності _______ _______________________
Головою комісії
з питань
охорони праці і
техніки безпеки _______ _______________________
Посадову
інструкцію отримав(ла)
і з її змістом
ознайомлений(а) _______ _______________________
____________р.
Додаток до Інструкції
1. Вчитель зобов’язаний:
1.1. Нести відповідальність за
збереження життя і здоров'я здобувачів освіти під час освітнього процесу.
1.2. Проводити освітній процес, відповідно до чинного
законодавства та нормативно-правових актів з
охорони праці.
1.3. Організувати вивчення
здобувачами освіти правил і норм з охорони праці, безпеки життєдіяльності.
1.4. Проводити інструктажі (з охорони праці під час проведення
виробничої практики і трудового навчання, з безпеки життєдіяльності під час
проведення навчальних занять, позакласних заходів) для здобувачів освіти:
-вступний на початку навчального
року - з реєстрацією в журналі обліку навчальних занять;
-первинний, повторний, позаплановий,
цільовий інструктажі - з реєстрацією в журналі встановленого зразка;
-інструктажі перед початком заняття
(нової теми, лабораторної, практичної роботи тощо) з реєстрацією в журналі обліку
навчальних занять і виробничого навчання на сторінці предмету в рядку про зміст уроку, лекції, практичної
роботи тощо.
1.5. Здійснювати контроль за
виконанням здобувачами освіти правил інструкцій з безпеки життєдіяльності.
1.6. Проводити профілактичну роботу
щодо запобігання травматизму серед здобувачів освіти під час освітнього
процесу.
1.7. Проводити профілактичну роботу
серед здобувачів освіти щодо вимог особистої безпеки у побуті (дії у надзвичайних
ситуаціях, участь у масових заходах, перебування в громадських місцяхтощо).
1.8. Терміново повідомляти
адміністрацію закладу освіти про кожний нещасний випадок, який стався з
вихованцем, учнем, надати першу долікарську допомогу потерпілому, викликати медпрацівника та
повідомити батьків, здійснює заходи щодо
усунення причин, що призвели до нещасного
випадку.
1.9. Дотримуватися правил
протипожежної безпеки та санітарно-гігієнічних вимог.